Select Page

FunX – Studio productie

Een videoserie om jongeren naar de stembus te krijgen.

Opdrachtgever: Maak
Diensten: Productie, post-productie en oplevering
Doel: Jongeren enthousiasmeren om te gaan stemmen op 17 maart 2021
Jaar: 2021


De opkomst van jongeren tussen de 18 en 25 jaar was de afgelopen drie verkiezingen erg laag. Er is vaak weinig politieke interesse en veel jongeren denken dat hun stem toch niets waard is. Hoe krijg je jongeren dan toch naar de stembus?

Marketingbureau Maak bedacht hiervoor een slimme campagne waarin uiteenlopende stellingen over politieke kwesties op een laagdrempelige manier worden voorgelegd aan verschillende bekende Nederlanders en politici.
Al deze reacties werden verzameld in drie 15 minuten durende video’s met elk hun eigen thema’s. De video’s waren naast informatief, ook entertainend. Hierdoor had de doelgroep een reden om de video’s op te gaan zoeken en te bekijken.

Om dit concept om te toveren in daadwerkelijke content werd Foxity ingeschakeld. De avond voor de opnames is de gehele set opgebouwd in samenspraak met de decorbouwer. Foxity heeft de techniek opgezet, bestaande uit licht, camera’s en geluidsapparatuur.

Aangezien er weinig tijd zat tussen de opnames en de livegang was het van belang om zo snel mogelijk resultaat te behalen. Daarom is ervoor gekozen om in de studio een montageruimte in te richten. Hierdoor was het mogelijk om het videomateriaal direct te verwerken tot de eerste, ruwe montage.

Door deze aanvliegroute was het direct mogelijk om na de opnamedagen met meerdere editors tegelijkertijd aan de slag te gaan. Alle fragmenten werden gemonteerd, om op een hoog tempo een eerste versie van een aflevering te kunnen creëeren.

Vervolgens sloot de regisseur aan bij één van onze editors in de montage-bioscoop bij Foxity op kantoor. Hier werden de fragment montages gefinetuned en omgezet in drie volwaardige afleveringen voor op het YouTube kanaal van NPO FunX.