Select Page

AZ Alkmaar – Klantenbinding

Seizoenkaartencampagne met gepersonaliseerde video’s voor iedere fan.

Opdrachtgever: AZ Alkmaar
Diensten: Productie, post-productie en oplevering
Jaar: 2018

Naar een voetbalwedstrijd komen veel verschillende mensen, elk om hun eigen reden. De bezoekers in het sfeervak verlangen heel andere dingen van een bezoek aan het stadion dan mensen in het familievak, of juist de zakelijke bezoekers. Hoe verleid je al deze verschillende mensen tot het kopen of verlengen van hun seizoenkaarten?

Voetbal is een sport waarbij de fans op de tribune een grote impact hebben op de voetballers en daarmee het spelverloop. Bij AZ Alkmaar is de club als het ware verdeeld in vier doelgroepen. Elk van deze doelgroepen past als het ware bij een specifieke tribune in het stadion: Ouders met kinderen? Alkmaarderhout-tribune. Fan van het eerste uur? Van der Ben-tribune. Om hen persoonlijk aan te spreken en het gevoel van onmisbaarheid te geven, ontstond het idee voor ‘tribune video’s’ als onderdeel van een nieuwsbrief- en social media campagne.

In de tribune video’s staat de supporter in de spotlight. De voetballers van AZ Alkmaar vertellen hoe belangrijk de supporter is. Zij bedanken de kijker voor hun trouwe opkomst, het supporten en het enthousiasme voor de club. Als afsluiter word je aangemoedigd om er ook volgend jaar weer bij te zijn, zodat de voetballers met jouw support weer verder kunnen komen. Deze video’s waren specifiek per tribune gericht, waardoor elke ontvanger zich persoonlijk voelde aangesproken. Hierdoor krijgt de doelgroep het gevoel dat zij minstens net zo belangrijk zijn als de voetballers zelf.

Foxity heeft deze video’s samen met de marketingafdeling van AZ Alkmaar gerealiseerd. Er is ondersteunt bij de conceptontwikkeling en de opnames, montage en oplevering zijn door Foxity uitgevoerd. Als extra is er ook een video gemaakt die niet-leden enthousiasmeert om toch een seizoenkaart aan te schaffen, zodat zij niks van de sfeer, het voetbal en het biertje achteraf missen.